• Abonnementen AdministratieNL

  • De online boekhouder van Nederland

  • € 39
    Light Abonnement
  • € 59
    Basis Abonnement
  • € 89
    Extra Abonnement
  • € 119
    Compleet Abonnement

Waarom krijgen eenmanszaken en ZZP’ers een nieuw btw nummer in 2020?

Ruim 1,3 miljoen ZZP’ers en eenmanszaken in Nederland krijgen een nieuw btw nummer voor 1 januari 2020. Vanuit de Europese Unie was deze eis ingesteld, omdat de vermelding van de persoonlijke BSN als btw-nr in strijd was met de privacywetgeving. Door deze wijzigingen zal het niet meer mogelijk zijn om de BSN van eenmanszaken en ZZP’ers te kunnen achterhalen. Dit nieuw btw nummer wordt btw-identificatienummer (btw-id) genoemd.

Op dit moment werd er voor alle ZZP’ers en eenmanszaken als btw nummer het volgende aangehouden: BSN met toevoeging van een B01, B02, etc.. Dit betekende dat iedereen het persoonsgebonden BSN van een ZZP’er of eenmanszaak makkelijk kon achterhalen.

Dit was dus zeer fraudegevoelig en niet privacy beschermend. Het BSN is een persoonlijke nummer die bestemd is voor de communicatie tussen de burgers en de overheid. De overheid heeft dit dus mede onder druk van de Europese Unie moeten wijzigen. Dit zal nu vanaf het jaar 2020 intreden.

Stappenplan nieuw btw nummer voor de zzp’er en eenmanszaak

Je hebt een eenmanszaak of bent een ZZP’er. Nadat je een brief hebt ontvangen van de Belastingdienst, moet je het volgende regelen. Let wel, alle onderstaande zaken moeten wel voor 1 januari 2020 geregeld worden.

  • Geef je nieuwe btw-nr door aan je boekhouder
  • Verander je factuur layout en wijzig je btw nummer
  • Wijzig jouw btw nummer die je vermeld op je website en overige uitingen
  • Werk je in de bouw en btw verlegd, geef dan je nieuwe btw-nr door aan je zakelijke relaties

Hoe ziet het nieuwe btw nummer eruit?

Zoals hierboven aangegeven, wordt het BSN niet meer aangegeven op het BTW-nr. Deze bestaat dus straks willekeurig uit 9 cijfers, tezamen met de landcode en letter B. Als voorbeeld kunnen we het volgende doorgeven: NL1234.55.000B43.

nieuw btw nummer in 2020 voor alle zzp'ers en eenmanszaken

Wanneer gebruik je btw-id?

Je hebt 2 verschillende nummers vanaf 2020. Je hebt ze beide nodig.

  1. Het nieuwe nummer gebruik je voor zakelijke contacten. Dit betekent dat je dit nummer op je factuur, website of andere contacten met leveranciers moet gebruiken.
  2. Het oude nummer dat je had, blijf je nog steeds gebruiken. Dit gebruik je bij de communicatie met de Belastingdienst.

Wanneer hoef je geen btw-id te gebruiken?

Maak je vanaf 2020 gebruik van de nieuwe kleineondernemersregeling, dan hoef je het nieuwe btw-id nummer niet te gebruiken. Wel is het handig om dit nummer goed te bewaren. Op het moment dat je wel gewoon btw moet betalen, dan moet je dit nummer gebruiken.

Wat als je een VOF of BV hebt?

Je hebt een VOF of BV en vraagt je af of deze wijziging ook invloed heeft op jouw btw nummer. Het antwoord is kort en duidelijk: Nee. De wijziging en hernieuwde btw nummer geldt alleen voor eenmanszaken. Het enige wat verandert is dat het btw-nr voortaan Omzetbelastingnummer gaat heten.

De online boekhouder van Nederland +1.500 ondernemers gingen je voor

Online boekhouden zonder zelf te boeken via AdministratieNL

  • Overige Tarieven

  • De online boekhouder van Nederland

  • € 15,-
    Loonstrook
  • € 75,-
    Salaris Inrichting
  • € 10,-
    Aanmelden personeel
  • € 15,-
    Online Facturatie
  • € 15,-
    Koppeling Online Facturatie
  • € 75,-
    Persoonlijk Advies
  • € 250,-
    Jaarrekening
  • € 30,-
    Inkomstenbelasting echtgenoot
  • € 15,-
    Aangifte ICP
  • € 175,-
    Prognose Rapportages
  • € 15,-
    Pensioen aangifte