Wat is een ICP aangifte?

De afkorting ICP staat voor intracommunautaire prestaties. De ICP aangifte ben je verplicht om in te dienen, wanneer je prestaties (c.q. omzet) hebt verricht aan andere EU klanten. Stel dat je bankstellen verkoopt aan een andere zakelijke klant in Duitsland, dan moet je dit bedrag bij je eerstvolgende aangifte ICP aangeven.

Wanneer moet je ICP aangifte doen?

Je bent een ondernemer en hebt een btw nummer. Je verkoopt naar bedrijven die in andere EU landen zijn gevestigd. Er wordt door de Belastingdienst onderscheid gemaakt in de volgende prestaties:

  • intracommunautaire leveringen
  • intracommunautaire diensten

Je moet bij de aangifte het totaalbedrag van levering en diensten aangeven. Daarnaast dien je het BTW nummer te vermelden. Heb je het btw nummer niet? Dan kan je geen ICP aangifte doen.

Hoe moet je aangifte ICP indienen?

Stel dat je wel beschikt over alle benodigde info. Dan ga je als volgt te werk om de aangifte in te dienen:

  • Stap 1: Onder rubriek 3b dien je het totale bedrag aan te geven bij de normale btw aangifte.
  • Stap 2: ICP aangifte doen, en onder rubriek 3a geef je het BTW nummer en totaalbedrag van de levering en afnemer aan. Dit doe je voor elk verkoop richting een zakelijke EU relatie.

Heb je bij de normale btw aangifte rubriek 3b ingevuld, en niet de intracommunautaire prestaties aangifte verzorgd? Dan krijg je van de Belastingdienst een reminder om aangifte te doen. Doe je dit niet in het gestelde termijn, dan krijg je een geschatte aangifte.

Bekijk ook heel goed wat je bij de normale aangifte hebt ingevuld, en of dit overeenkomt met de intracommunautaire aangifte. Als hierin een verschil zit, ontvang je ook een bericht van de Belastingdienst.

Je hoeft per saldo geen belasting te betalen over de EU omzet. Echter wil de Belastingdienst wel de betreffende informatie ontvangen. Daarom ben je ook verplicht om deze aangifte te verzorgen. Ben je een klant bij AdministratieNL, dan doen we dit automatisch voor je.

icp aangifte rubrief 3b

De online boekhouder van Nederland +1.500 ondernemers gingen je voor

  • Abonnementen AdministratieNL

  • De online boekhouder van Nederland

  • € 39
    Light Abonnement
  • € 59
    Basis Abonnement
  • € 89
    Extra Abonnement
  • € 119
    Compleet Abonnement
  • Overige Tarieven

  • De online boekhouder van Nederland

  • € 15,-
    Loonstrook
  • € 75,-
    Salaris Inrichting
  • € 10,-
    Aanmelden personeel
  • € 15,-
    Online Facturatie
  • € 15,-
    Koppeling Online Facturatie
  • € 75,-
    Persoonlijk Advies
  • € 250,-
    Jaarrekening
  • € 30,-
    Inkomstenbelasting echtgenoot
  • € 15,-
    Aangifte ICP
  • € 175,-
    Prognose Rapportages
  • € 15,-
    Pensioen aangifte