Wat is debet en credit in de boekhouding?
Het blijft een lastig begrip in de boekhouding, debet credit. Veel mensen vinden het moeilijk om een onderscheid hierin te maken. In dit artikel leggen we beide begrippen kort uit.
Zoals je weet bestaat de jaarrekening uit een balans en een winst-en verliesrekening, met de nodige toelichtingen. Deze termen komen voor op de balans. Debet is niks anders dan de linkerkant van de balans en wordt ook wel activa genoemd. Credit is de rechterkant van de balans en wordt de passiva genoemd.
Waaruit bestaan de posten debet credit?
Beide balansposten hebben een aanzienlijk verschil. Debet staat voor de bezittingen en credit staat voor de schulden en eigen vermogen. De balansposten die meestal debet staan zijn als volgt:
- Auto’s
- Machines
- Goodwill
- Inventaris
- Debiteuren
- Liquide middelen
- Vorderingen
De balansposten die credit staan kunnen we als volgt samenvatten:
- Crediteuren
- Voorzieningen
- Eigen vermogen
- Overige schulden
Debet credit en AdministratieNL
AdministratieNL maakt gebruik van de beste boekhoud software van Nederland. De begrippen activa en passiva worden automatisch door ons systeem aangemaakt. De balansposten  en de grootboekrekeningen worden dus altijd correct gerubriceerd.
De boekhouder van Nederland
We laten je graag zien waarom we de nr. 1 boekhouder van Nederland zijn.
1.500+ ondernemers gingen je voor!
Ontdek waarom meer dan 1.500 ondernemers reeds voor AdministratieNL hebben gekozen.
Wil jij ook je boekhouding online geregeld hebben? Via je persoonlijke dashboard heb je 24/7 toegang tot je administratie en cijfers. Wel zo handig!
Hebben we je overtuigd?
AdministratieNLÂ is de meest gekozen boekhouder van Nederland. Betaalbaar en Betrouwbaar.
Scherp tarief? Waarom niet. Profiteer van onze scherpe tarieven.