De online boekhouder van Nederland +1.500 ondernemers gingen je voor

Wat is debet en credit in de boekhouding?

Het blijft een lastig begrip in de boekhouding, debet credit. Veel mensen vinden het moeilijk om een onderscheid hierin te maken. In dit artikel leggen we beide begrippen kort uit.

Zoals je weet bestaat de jaarrekening uit een balans en een winst-en verliesrekening, met de nodige toelichtingen. Deze termen komen voor op de balans. Debet is niks anders dan de linkerkant van de balans en wordt ook wel activa genoemd. Credit is de rechterkant van de balans en wordt de passiva genoemd.

Waaruit bestaan de posten debet credit?

Beide balansposten hebben een aanzienlijk verschil. Debet staat voor de bezittingen en credit staat voor de schulden en eigen vermogen. De balansposten die meestal debet staan zijn als volgt:

De balansposten die credit staan kunnen we als volgt samenvatten:

Debet credit en AdministratieNL

AdministratieNL maakt gebruik van de beste boekhoud software van Nederland. De begrippen activa en passiva worden automatisch door ons systeem aangemaakt. De balansposten  en de grootboekrekeningen worden dus altijd correct gerubriceerd.

debet credit uitgelegd online boekhouden

  • Abonnementen AdministratieNL

  • De online boekhouder van Nederland

  • € 39
    Light Abonnement
  • € 59
    Basis Abonnement
  • € 89
    Extra Abonnement
  • € 119
    Compleet Abonnement
  • Overige Tarieven

  • De online boekhouder van Nederland

  • € 15,-
    Loonstrook
  • € 75,-
    Salaris Inrichting
  • € 10,-
    Aanmelden personeel
  • € 15,-
    Online Facturatie
  • € 15,-
    Koppeling Online Facturatie
  • € 75,-
    Persoonlijk Advies
  • € 250,-
    Jaarrekening
  • € 30,-
    Inkomstenbelasting echtgenoot
  • € 15,-
    Aangifte ICP
  • € 175,-
    Prognose Rapportages
  • € 15,-
    Pensioen aangifte