Hoe kan je boekhouden als ZZP’er of Ondernemer?

Elk ondernemer moet de administratie c.q. boekhouding van zijn bedrijf goed en inzichtelijk bijhouden. Dit geldt natuurlijk ook voor de zzp ondernemer. Boekhouden zorgt ervoor dat je een overzicht kan verkrijgen over alle ontvangsten en uitgaven, waardoor je direct kan achterhalen hoe jouw bedrijf ervoor staat.

Uiteindelijk krijg je als eindresultaat een balans en winst- en verliesrekening. Daarnaast is het natuurlijk ook de basis voor de Belastingdienst. Alle aangiften Omzetbelasting en Inkomstenbelasting worden opgemaakt op basis van de boekhouding.

De Belastingdienst verplicht ondernemers en ZZP’ers om een aantal aspecten goed te administreren. De boekhouding moet in ieder geval de volgende documenten bevatten:

Dit is natuurlijk een algemene opsomming. Echter zijn er tal van andere documenten en informatie op te noemen. Dit is meestal dan afhankelijk van de sector waarin je je begeeft. Stel dat je veel vanuit het Buitenland inkoopt, dan moet je aan bepaalde BTW eisen voldoen.

Of stel dat je marge goederen verkoopt, dan dien je tevens op een aantal andere aspecten bij te houden. Natuurlijk kan je ook bijvoorbeeld te maken hebben met leasecontracten of andere leningsovereenkomsten. Ook hier dien je de documenten goed en overzichtelijk bij te houden.

5 manieren om te boekhouden als ZZP’er of Ondernemer

Naast het feit dat je bepaalde gegevens verplicht moet bijhouden, heb je natuurlijk een keuze op de manier van. Je kan als ZZP’er  en ondernemer op 5 verschillende manieren boekhouden.

Wij zullen in dit artikel elk vorm van boekhouden afzonderlijk uitleggen. Hiermee kan je uiteindelijk zelf de keuze welke vorm het beste bij jou past. Hieronder een opsomming van de 5 verschillende manieren van boekhouden:

AdministratieNL is een online boekhouder en geen online boekhoudprogramma. Hierdoor heb je via ons niet de mogelijkheid om de facturen en bonnetjes zelf te boeken. Dit wordt door onze specialisten gedaan.

Boekhouden via een traditionele boekhouder

Boekhouden via een traditionele boekhouder is volgens ons niet meer van deze tijd. Wij vinden dat ook dit vak toe is aan verandering. De traditionele boekhouder zal dan ook naar onze mening op korte termijn ook zichzelf moeten aanpassen aan de nieuwe methodes.

Nadelen van het boekhouden via een traditionele boekhouder

Er zijn een hoop nadelen op te noemen. Hieronder geven wij een opsomming van de nadelen:

  • Wat komt het vaak voor dat het een welles en nietes verhaal wordt tussen een boekhouder en een ondernemer.
  • Vaak krijg je hoge rekeningen, waarop je niet staat te wachten.
  • De boekhouding is vaak niet up-to-date. Ondernemers van deze tijd willen direct in 1 oogopslag kunnen zien wat de cijfers zijn, en wat er aan belasting betaald dient te worden.
  • Je hebt meestal geen inzicht in wat je er geboekt wordt. Wordt dit wel goed gedaan? Hierop krijg je pas na afloop van een jaar eventueel een antwoord.
  • De backup van je bestanden wordt veelal niet goed geregeld.
  • Veel traditionele boekhouders begrijpen het principe van online boekhouden niet. Hierdoor moeten ze veel uren zelf besteden aan de boekhouding van de ondernemer. Deze uren worden natuurlijk doorbelast. De prijzen zijn via traditionele boekhouders veel hoger.

boekhouden met een traditionele boekhouder

Voordelen van het boekhouden via een traditionele boekhouder

Je kan er natuurlijk voor kiezen om een boekhouder uit je regio om de arm te nemen. Er zijn natuurlijk niet alleen nadelen aan het samenwerken met een traditionele boekhouder. De voordelen zijn als volgt:

  • Meestal heb je de mogelijkheid om direct persoonlijke contact te maken. Je kan de boekhouder benaderen.
  • Je kan de facturen en bonnetjes ook uitgeprint inleveren. De traditionele boekhouder werkt nog veel met oude technieken en dossiervorming.

Boekhouden via een online boekhouder – AdministratieNL

Boekhouden via een online boekhouder doe je gewoon via AdministratieNL. Een boekhouder die met je meedenkt en van deze tijd is. Gewoon niet moeilijk doen.

Wij maken gebruik van slimme software, waardoor wij heel veel processen kunnen automatiseren. Dit noemen wij ook wel robotic accounting. Robots nemen de standaard werkzaamheden over.  Handmatig boeken is dus verleden tijd. Hierdoor kunnen wij zeer lage tarieven aanbieden.

Jij levert de facturen online en digitaal aan. Ons systeem herkent de facturen, en leest deze in. Alle kenmerken van de facturen, zoals de factuurnummer, bedrag, btw bedrag, etc. worden ingelezen. Onze boekhouders controleren de ingevoerde gegevens en maken ze definitief.

Daarnaast worden de bankafschriften tevens automatisch ingelezen. Geen handwerk meer. Robots lezen de bestanden in en koppelen de gegevens aan bepaalde rekeningen. Ook de afschriften worden gecontroleerd door onze ervaren boekhouders, waarna aan de hand hiervan uiteindelijk de jaarcijfers worden verzorgd.

Ook de fiscale aangiften worden door AdministratieNL verzorgd. Het enige wat jij moet doen, is de administratie digitaal aanleveren. Wij doen de rest.

Voordelen van een online boekhouder – AdministratieNL

  • Een online boekhouder is vele malen goedkoper dan een traditionele en regionale boekhouder. Doordat onze systemen c.q. robots een hoop handwerk overnemen (wat normaal gesproken door een dure boekhouder wordt gedaan), kunnen we lage abonnementstarieven aanbieden.
  • Geen onvoorziene kosten. Je betaalt een maandelijks vast bedrag en bent voorzien van alle werkzaamheden. Achteraf krijg je nooit een aanvullende of onvoorziene factuur.
  • Facturen en afschriften kan je digitaal aanleveren, waardoor je een enorme tijdsbesparing hebt.
  • Het maken van fouten wordt geminimaliseerd, omdat robots het handwerk overnemen. Hierdoor ben je verzekerd van een correcte boekhouding en administratie. De basis ligt direct goed.
  • Als ZZP’er en ondernemer kan je op elk gewenst moment jouw administratie inzien. Alles is bijgewerkt. Gebruik je onze app? Dan heb je hierdoor altijd jouw onderneming op zak. Via jouw persoonlijke portaal kan je jouw administratie inzien, en al jouw facturen en afschriften uploaden.
  • Geen papierwerk meer, waardoor je geen facturen of bonnetjes kan kwijtraken.

Nadelen van een online boekhouder – AdministratieNL

Heeft het werken met een online boekhouder ook nadelen? Jazeker. Ook voor het samenwerken met AdministratieNL zijn nadelen te noemen.

  • Indien je gewend bent om de facturen, bonnetjes en administratie op de traditionele manier bij te houden, dan biedt AdministratieNL geen oplossing. Je moet de administratie digitaal aanleveren, wil je een samenwerking aangaan met AdministratieNL.
  • Geen directe contact met een adviseur. Bij een traditionele boekhoudkantoor heb je vaak de mogelijkheid om direct langs te gaan om het e.e.a. te bespreken met je boekhouder. Via AdministratieNL heb je deze mogelijkheid niet.

De boekhouder van Nederland

We laten je graag zien waarom we de nr. 1 boekhouder van Nederland zijn.

1.500+ ondernemers gingen je voor!

Ontdek waarom meer dan 1.500 ondernemers reeds voor AdministratieNL hebben gekozen.

Online en betaalbare boekhouder

100% online

Beste service

Wil jij ook je boekhouding online geregeld hebben? Via je persoonlijke dashboard heb je 24/7 toegang tot je administratie en cijfers. Wel zo handig!

Hebben we je overtuigd?

AdministratieNL is de meest gekozen boekhouder van Nederland. Betaalbaar en Betrouwbaar.

Scherp tarief? Waarom niet. Profiteer van onze scherpe tarieven.