Hoe moet je bankkosten boeken in de boekhouding?

Elk ondernemer heeft er wel mee te maken, de bankkosten. Indien je een zakelijke rekening hebt, dan brengt de bank deze kosten in rekening. Dit is de tegenprestatie die de bank vraagt voor het verlenen van haar diensten. Deze kosten zijn meestal zonder btw. Deze kosten zijn altijd aftrekbaar voor je onderneming. je betaalt hierdoor uiteindelijk minder belasting.

Boekhoudkundig moet je dus hiermee rekening houden. De boeking voor de bankkosten ziet er dan als volgt uit:

Debet: Bankkosten (Resultatenrekening)

Credit: Bankrekening (Balans)

Welke bankkosten zijn vrijgesteld van BTW?

De bankkosten zijn grotendeels vrijgesteld van btw. Er zit dus geen btw in deze kosten. Hieronder een opsomming van de diensten vanuit de bank die vrijgesteld zijn:

  • kosten voor betaal- en spaarrekeningen
  • kosten voor het overmaken
  • diensten die betrekking hebben op de valuta en cryptovaluta
  • rentekosten

Welke bankkosten zijn niet vrijgesteld van BTW?

Zoals hierboven aangegeven, zijn de meeste bankkosten vrijgesteld van btw. Er zijn echter een aantal diensten die wel onder de btw heffing vallen, waardoor je deze als voorbelasting kunt aftrekken. Dit betekent dat je de betaalde btw kunt terugvorderen van de Belastingdienst.

De online boekhouder van Nederland +1.500 ondernemers gingen je voor

  • Abonnementen AdministratieNL

  • De online boekhouder van Nederland

  • € 39
    Light Abonnement
  • € 59
    Basis Abonnement
  • € 89
    Extra Abonnement
  • € 119
    Compleet Abonnement

Online boekhouden zonder zelf te boeken

  • Overige Tarieven

  • De online boekhouder van Nederland

  • € 15,-
    Loonstrook
  • € 75,-
    Salaris Inrichting
  • € 10,-
    Aanmelden personeel
  • € 15,-
    Online Facturatie
  • € 15,-
    Koppeling Online Facturatie
  • € 75,-
    Persoonlijk Advies
  • € 250,-
    Jaarrekening
  • € 30,-
    Inkomstenbelasting echtgenoot
  • € 15,-
    Aangifte ICP
  • € 175,-
    Prognose Rapportages
  • € 15,-
    Pensioen aangifte